חפש בבלוג זה

יום שבת, 21 במאי 2011

עונג שבת

במשך כל כך הרבה זמן לא הרגשתי את הטלטול המהפנט שבקריאת ספר חדש ומעולה באמת. (נכון, קראתי שוב את האמן ומרגריטה וכמו תמיד נאלמתי דום. אבל אני כבר מכירה כמעט בע"פ את עלילותיו של השטן במוסקבה)

ביומיים האחרונים בלעתי בשקיקה את "המלון הלבן" של ד.מ תומס, ואני בטוחה שהוא לא עומד לצאת לי מהראש. נותרתי ספיצ'לס, נראה לי שיעברו כמה ימים עד שאעכל אותו לחלוטין (ואז בטח אתחיל בקריאה שנייה. אני קוראת את כל הספרים האהובים עלי שוב ושוב - ושוב- ומגלה בהם רבדים חדשים ומשמעויות שנסתרו מעיני).

מוזר, כמעט ולא כתוב עליו בעברית - למרות שהוא מתאר את השואה בצורה הכי חזקה שיצא לי לקרוא עד כה.
אני מניחה שחלק הארי של הספר, שאינו עוסק בשואה ושופע תיאורי מין בוטים (חלקם פואטיים, בעוד שאת האחרים אי אפשר שלא להגדיר כהארדקור) מרחיק אותו מהמיינסטרים ומההגדרה כ"ספר שואה". אבל לסו-קולד פורנוגרפיה הזאת יש תפקיד מכריע. היא אמצעי אומנותי כל כך חזק שמצד אחד יוצר הבדל חד ומכאיב בין שני חלקיו של הספר, ומן הצד השני דווקא מכין את הקורא לקראתו. אני חושבת שזו הפעם הראשונה שהבנתי את הכוח שבספרות ארוטית.

באזכורים הבודדים שמצאתי ברשת, מצוין שמדובר בספר נדיר. אם באמת כך הדבר, מגיע שאפו רציני לחנות הספרים יד-שנייה שבה מצאתי אותו ("צו קריאה", מול גן העיר בתל אביב. אחת מחנויות הספרים המשומשים היותר נעימות ומסבירות פנים). הוא נקנה במצב מעולה ובמחיר שווה לכל נפש, בטח כשמדובר ביצירה כזאת.

אגב, הרגשתי שכבר בקריאה הראשונה אני קצת מנתחת את הספר, משווה בין חלקיו השונים ומאתרת מוטיבים ונקודות משמעותיות. זה אף פעם לא קורה לי, בד"כ הקריאה הראשונה היא "בורה" לחלוטין.
נראה לי שזה בעקבות קריאת "האמן".. התרגום החדש מסתיים בפרק של הערות המתרגם, מין "אינפומאניה" משולבת בניתוח לא מאוד מעמיק, אבל מאוד מעניין. הצפת המידע הזאת, שגרמה לי לראות דברים באור חדש, עשתה לי חשק לדעת יותר ועוררה את בלוטות הניתוח הספרותי שלי גם כשמדובר ביצירות אחרות.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כְּמוֹ שֶׁאָמַרְתִּי לָךְ, מְשַמֵּחַ אוֹתִי שֶׁקָרָאתְּ

אנונימי אמר/ה...

ד"א מָצָאתִי מַשֶהוּ:
http://www1.yadvashem.org/yv/he/education/books/white_hotel.asp

marjorie morningstar אמר/ה...

נתקלתי ביד ושם הזה, אבל הוא היחיד אם אני לא טועה.

עיצוב Picture Window. מופעל על ידי Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...