חפש בבלוג זה

יום שבת, 26 במאי 2012

האם אפשר לכתוב על אופנה בישראל?

יש לי חברה, בחורה חכמה ומוכשרת, שהחליטה שהתשוקה האמיתית שלה היא לכתוב על אופנה. בהתחלה קינאתי בה והרמתי (בסתר) את האף - יש לי איזו הפרעת אישיות קלה שגורמת לפיית הקנאה הירוקה להרים את ראשה בכל פעם שאני רואה מישהו שעושה משהו שלדעתי, גם אני יכולה לעשות ובהצלחה בלתי מבוטלת.

אחרי כמה חודשים הבנתי שהבחורה אכן (כמו שכבר אמרתי) מוכשרת ובעלת עניין וידע בלתי מבוטלים בתחום - הרבה יותר ממני. יותר מזה: בזכותה הבנתי שאני סתם נהנית לכתוב, בעוד היא באמת בעלת תשוקה לעסוק באופנה. צימקתי את האגו הנפוח שלי, הנחתי אותו בצד ומאז אני מפרגנת לה בלב שלם ומלא בהערכה כנה.

היא הצליחה לפלס את דרכה והתחילה לכתוב באחד המדורים בתקשורת הישראלית, ממנו עברה לאחר. בשתי המשרות היא הועסקה כפרילאנסרית שמקבלת תשלום לפי כתבה.

כבר הרבה זמן אני שומעת ממנה שבקושי לוקחים ממנה אייטמים. אני יודעת שמאוד מפרגנים לה, גם קראתי את הכתבות שלה והן באמת מעניינות ומאירות עיניים, אבל היא סיפרה לי שה"ביג בוס" החליט שהמדור צריך להיות מעין "ירחון נשים" לעקרות הבית (כן כן) וכנראה שבמסגרת כזו אין מקום לכתבות אופנה רציניות.

פגשתי אותה לא מזמן ויחד דסקסנו את מצבה הדי עגום של עיתונות האופנה בארץ. פאשן פורוורד למשל, שתליתי בו תקוות גדולות, הפך לביצה דביקה של תוכן שיווקי. כמעט כל כתבה שם היא שת"פ שמנסה למכור לך משהו, התוכן הפך לרדוד מאוד וכותבות מוצלחות שהיו שם - כמו נילי לנדסמן ושירה ברויאר הנהדרת - עזבו.

גם מז'ורנל של מעריב ציפיתי ללא מעט - אבל כל הבאזז שהיה סביבו הפך למוסף שהולך ומצטמצם בהיקפו (ארבעה עמודים לפעמים!). וואלה אופנה, שהוא לא רע בכלל, משלם משכורות רעב לרוב המועסקים בו (שרובם - ואולי כולם, אני לא יודעת - הם פרילאנסרים) ושמעתי שחוץ מסוללת קבועים קטנה, כתבים מתחלפים שם במהירות האור.

את "זמנים מודרניים" הפסקתי לקרוא לפני שנה-ככה, כי מצאתי פחות ופחות כתבות שדיברו אליי. ב"גלריה" של הארץ ובמדור האופנה של XNET לא ראיתי נסיגה, אבל אני לא יודעת איך המשכורות שמקבלים הכתבים. יכול להיות שגם שם התנאים קשים. במגזינים חודשיים (את, לאשה, קוסמו) אין לי מושג מה קורה, כי אני לא חובבת גדולה של הז'אנר.

בכל מקרה, התחושה שקיבלתי ממנה היא שמדובר בתחום שכמעט בלתי אפשרי להשתלב בו, מצומצם מאוד בהיקפו וטובע ב"הנחתות" מלמעלה ובתוכן שיווקי. וזה מוזר, כי אני באמת חושבת שבשנים האחרונות הביקוש לתכנים איכותיים בנושא אופנה רק עולה (ואין דבר שמצביע על זה יותר משגשוג הבלוגים בעניין).

נראה לי שאחת הסיבות שהתחום לא מצליח להתרומם הוא היעדר הקביעות. באופן טבעי, קוראים (וגם מקורות) מתייחסים ברצינות רבה יותר לכתב בעל ותק - בכל תחום, בין אם מדובר בכתבי משטרה, משפט, ספורט או מבקרי מסעדות. במצב הנוכחי הרבה כתבים בעלי המון רצון לא מספיקים לטוות רשת מקורות ענפה, להתבסס בתחומם ולצבור רזומה. כשאני חושבת על זה לעומק, הבעיה קיימת בכלל בתקשורת בארץ, שמזלזלת באופן מזעזע בעובדיה. בסיקור האופנה, שעדיין נמצא בחיתוליו באופן יחסי לעולם, הבעיה אולי מורגשת קצת יותר.

14 תגובות:

ענבל אמר/ה...

את אומרת שאין בעיה מבחינת הביקוש לתכנים איכותיים ושהבעיה היא בהיצע. אז יאללה, שתקים איזה מיזם בעצמה. אם היא כזאת טובה ויש כזה ביקוש אז אפשר גם לעשות מזה כסף.

marjorie morningstar אמר/ה...

יש ביקוש, אני באמת בטוחה. אבל תראי מה קרה לפאשן פורוורד - זה היה מיזם של שתי בלוגריות שהיום אין להן כל חלק בו (עפר יגר בוודאות לא שם, לא יודעת מה קורה עם השניה).

Michal (Skeletons Out of Closet) אמר/ה...

לדעתי הדרך היחידה להתפרנס מאופנה היום היא להקים פלטפורמה משלך שמבוססת על פרסומות שיממנו אותה.
חלק מהאתרים שכותבים על אופנה בארץ אף לא משלמים על הכתבות אלא מפרסמים "תמורת קרדיט". מצד שני, אני כן יכולה להצביע לך על מישהי שאני מכירה שהיתה בלוגרית אופנה (לא מהמוכרות), ואיכשהו שמו עליה עין והיא כותבת לכל מגזין נחשק היום, כולל אונליין. את לא יכולה להיות רק כתבת. את צריכה להגיע לאירועים ולשווק את עצמך באגרסיביות, וכותבים לאו דווקא מחוננים בקשרים חברתיים מפותחים.

אני מאוד מסכימה איתך שזו בעיה של כל התחום. הכתיבה על האופנה היא רק תסמין לכל החולי של התקשורת הישראלית.
מצד שני, בשנה האחרונה ראיתי גדילה היסטרית ומדהימה לטובה בכתיבה במגזינים על אופנה, בכתבות עמוקות באמת ולא "שיוווו אוברול ורוד!!!! בואו נראה איך אפשר לשלב אותו בחמישה אאוטפיטים!".

marjorie morningstar אמר/ה...

לא יודעת לגבי כתבות העומק, אני דווקא רואה מסביב אינפלציה של כתבות "מה ללבוש? קני את זה ב$%^%^$%^" או לחלופין הגרלות, שיותר מדי מהן מוזיל לחלוטין את חוויית הקריאה.

ולגבי פלטפורמות עצמאיות - קשה מאוד לשרוד במסגרת קטנה ועצמאית, כשמסביב יש גופי-ענק עם קאדר כותבים מכובד (שמקבל משכורות רעב) וקשרים ענפים בתחום.

נגה אמר/ה...

את עניין ההנחתות ממעלה חוויתי על בשרי- אחרי שחתמתי על חוזה כתיבה כפרילאנסרית באחד האתרים הגדולים וסגרנו על משכורת מסויימת לכל טור שאכתוב, קיצצו לי את המשכורת בשליש מבלי לחתום על חוזה חדש או לבקש את הסכמתי. זה היה אחרי ששלחתי להם כבר חומרים הם פשוט אמרו לי take it or leave it. (לא שהיא הייתה משכורת גבוהה מלכתחילה...)

Michal (Skeletons Out of Closet) אמר/ה...

מרג'ורי, אני לא אומרת שזה לא קשה. אבל כמו שיש אינפלציית מעצבים פרטיים היסטרית בישראל ועדיין עולים מעצבים חדשים כל שנה - ככה יכולים גם כותבים. זה תלוי כמה כח יש לך להשקיע בעיסוק שלך.

נגה - וואו. אין לי מילים.

marjorie morningstar אמר/ה...

נגה - אז לקחת את זה, או עזבת?
מיכל - הנקודה שלי היא שאני חושבת שאופנה לא צריכה להיות אך ורק תחום נישה בעל פלטפורמות ייעודיות. הגופים הפרטיים והעצמאיים הם חשובים, אבל האתרים והעיתונים הגדולים הרי לא יוותרו על תחום שמסתמן כפופולרי, לכן אני חושבת שהם צריכים לקחת אותו ברצינות הראויה (כלומר - לשלם משכורות ראויות ולנפק כתבות איכותיות ומעשירות).

ענבל אמר/ה...

עיתונים לא משלמים כי שוב, כנראה שהם לא תופסים את עולם התוכן הזה כמבוקש עד כדי כך (אולי בצדק). אנחנו מדינה קטנה, והתוכן המעמיק שאת מדברת עליו הוא, להערכתי, דווקא כן נישתי. יש לנו עוד דרך לעבור והישועה תגיע בסופו של דבר מהשוליים. ובינתיים... צריך לספק שוליים איכותיים ככל האפשר.

Unknown אמר/ה...

את כ"כ צודקת!! http://fashionyouwear.blogspot.com/

Tal אמר/ה...

אני חושבת שאחת הבעיות העיקריות של כתבות אופנה רציניות היא האיכות של כתבי האופנה. למעט קומץ איכותי וקטן, רוב הכותבים לא מגיעים מרקע של אופנה, אלא מתחביב אופנה. ככזה אין להם מספיק ידע בהיסטוריה, במקורות ברפרנסים ומעטים מהם טורחים לעשות תחקיר לפני שהם מפרסמים שטויות. כך לדוגמה אני נתקלת כל הזמן בטעויות מביכות שצורמות לעין לכל מי שיש לו קצת ידע מעמיק באופנה כתרבות ולא רק כלבוש. המצב היום (לרוב) מביך, רדוד ושטחי וחבל שכך. אופנה עדיין נתפסת בארץ כעיסוק הנחשב לזוטות, והעובדה שלא באמת משקיעים בתחקירים מדגישה את זה עוד יותר. מי שמע שמפרסמים ידיעה ללא תחקיר בכל נושא אחר? אגב, אני גם לא חושבת שיש יותר מידי בלוגריות שמתעסקות עם תוכן אופנה איכותי יותר ממה לבשתי, מאיפה ואיפה אני שותה את הקפה שלי, כמו גם שאני לא בטוחה שהקוראות של בלוגי האופנה מחפשות משהו שהוא מעבר להנה השילוב המהמם החדש, קניתי ב ה&מ ותיבלתי בזארה.

Michal (Skeletons Out of Closet) אמר/ה...

טל... אם אני צריכה לנתח לך סטטיסטיקות של הבלוג שלי, כל פוסט עם תמונות של מה שלבשתי מקבל פי שתיים כניסות. למה? כי זה מעניין קוראים של בלוגים.
אבל קוראים של עיתונים ומגזינים שמתעסקים באופנה לא מחפשים לקרוא תוכן של בלוגים שם, הם מחפשים תוכן יותר איכותי. נראה לי שאנשים עושים את ההפרדה יפה ומצפים לתכנים שונים...

נגה אמר/ה...

אני מעדיפה לא להגיד כדי לא להסתבך עם תביעות וכאלה... אם זה חשוב לך תשלחי לי מייל בפרטי :)

Tal אמר/ה...

מיכל... את לא צריכה לנתח לי את הכניסות שלך וזה גם ממש לא רלוונטי למה שאני טוענת. אין ספק שיש ביקוש לפוסטי לבוש, זה בדיוק מה שכתבתי... אבל אם את כבר נכנסת לזה, אני לא חושבת שזה נכון להסתכל על זה בצורה כזו, כלומר, הגישה שלך היא מבוססת על הגישה הקפיטליסטית/ניאו מרכסיסטית שטוענת שאין סיבה ליצור את מה שאין לו מספיק רייטינג.
אני לעומת זאת טוענת שלתוכן איכותי תמיד יהיו קוראים, את יכולה לראות לדוגמה את הבלוג הנהדר "נקודות" של יערה קידר. זה היה בלוג מצליח ללא ספק והיה מבוסס על עומק, עניין ומחקר. בסופו של דבר השאלה היא שאלה שאת צריכה להפנות לעצמך, איזה סוג בלוג את רוצה ליצור? לאן את רוצה לקחת את המילים שלך? עד כמה משנה לך כמה אנשים נכנסים לקרוא את מה שכתבת? ומה המחיר מבחינתך שאת משלמת על ה"רייטינג הגבוה" שאת רוצה. אני לא חושבת שיש פה נכון או לא נכון אלא רק אמת פנימית ורצון אישי שתמיד יהיה תלוי בזמן ובמקום שהאינדיבידואל נמצא.

ולגבי ההפרדה שאת טוענת שיש בתוכן שקוראים מצפים למצוא במגזין אופנה אני חושבת שזה ממש לא נכון. אני חושבת שמגזין האופנה היחיד שבאמת הסתכל על אופנה כאלמנט בתרבות העכשווית ולא רק ככסות והתקשטות היה 360 מעלות ז"ל. איזה מגזין אופנה פעיל היום? לאישה? את? בל מוד? דיזיינר? לא ממש... (וזה גם מה שמיס מרג'ורי טוענת בפוסט שלה) בגדול, אם אני רוצה לקרוא תוכן איכותי על אופנה, זה יהיה בספרים בספריה, ולא במגזין כרומו שעל הסטנד... לפחות לא במצב הנוכחי. אני מאוד מקווה שמישהו ירים את הכפפה, כי זה מאוד חסר בנוף של ימינו.

marjorie morningstar אמר/ה...

מיס מרג'ורי :) אהבתי את התואר, מאוד.

עיצוב Picture Window. מופעל על ידי Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...